Notice: Undefined offset: 3 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
مهرداد اوستا


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




موسیقی » تعداد بازدید: ٣٠٩٠٢٥
مهرداد اوستا
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
ملیت : ایرانی - قرن : 14 منبع : گلزار مشاهیر
شاعر.
تولد: 20 بهمن 1308، بروجرد.
درگذشت: 17 اردیبهشت، 1370، تهران.
محمدرضا رحمانى یاراحمدى مشهور به مهرداد اوستا كه در شعر «اوستا» تخلص مى‏كرد، از ده سالگى به سرودن شعر پرداخت و تخستین شعرى را كه سرود در سوگ امام حسین (ع) بود. بعد از پایان دوره‏ى دبستان در سال 1321، براى تحصیلات متوسطه به تهران آمد و پس از تحصیل در یكى از دبیرستان‏هاى شبانه در سال 1327 دیپلم ادبى گرفت. در همان سال همكارى با آموزش و پرورش (به عنوان مسئول سامان داده به كتابخانه‏هاى موجود در این وزارتخانه و تأسیس كتابخانه‏هاى شهرستان‏ها، اصلاح متون و مقالات و كتب ادبى این وزارتخانه، تدریس در چند دبیرستان) آغاز و همزمان وارد دانشگاه شد و در سال 1330 از دانشكده معقول و منقول (دانشكده‏ى الهیات و معارف اسلامى تهران) موفق به دریافت مدرك كارشناسى شد و سپس به ادامه‏ى تحصیل پرداخت و كارشناسى ارشد خود را در همین رشته گرفت. در شهریور 1332 به سبب طرفدارى از دكتر محمد مصدق، مخالفت با شاه و سخنرانى‏هاى انقلابى در جریان كودتاى 28 مرداد دستگیر و به مدت هفت ماه زندانى شد. ضمنا همان سال اوستا به تصحیح و چاپ دیوان سلمان ساوجى اقدام نمود. در سال 1333 رساله‏اى در فلسفه، منطق و روان شناسى و اخلاق را منتشر ساخت و شروع به تدریس در دانشگاه تهران نمود. سپس كتاب فلسفى عقل و اشراق و پس از آن رسائل خیام (نوروزنامه- رساله‏ى موجود) را با مقدمه و تحقیق در زندگى خیام تحقیق و منتشر كرد.
در سال 1335 با سباستین مونه، فیلسوف و شرق‏شناس فرانسوى، آشنا شد و نزد ایشان شروع به تحصیل فسلفه تكمیلى نمود و در مقابل، عرفان مشرق زمین و آثار عرفاى اسلامى از جمله مولوى و عطار نیشابورى را به مونه درس مى‏داد. این ارتباط تا سال 1339 ادامه داشت. در این سال اولین مجموعه شعر خود را به نام كاروان از دست رفته را منتشر ساخت. سال‏ها بعد پالیزبان، حماسه آرش و از امروز تا هرگز را منتشر ساخت. در تابستان 1346 براى نخستین بار براى مدت یك ماه به كشورهاى فرانسه، انگلستان و ایتالیا سفر كرد. دو سال بعد كتاب اشك و سرنوشت كه گزیده‏اى از شاهكارهاى ادبى جهان است و سپس روش تحقیق در دستور زبان فارسى و شیوه نگارش را منتشر كرد. در سال 1349 براى بار دوم به اروپا سفر كرد و در مدت اقامت یك ماه‏اش در فرانسه و سوییس با ژان‏پل سارتر ارتباط برقرار كرد. این ارتباط چندین سال ادامه داشته است. در تیر 1351 مجموعه‏ى شعر شراب خانگى ترس محتسب خوره را به رشته‏ى تحریر درآورد كه در همان سال توقیف شد. در خرداد 1352 كتاب انتقادى تیرانا را منتشر كرد كه این كتاب هم توقیف شد. ضمنا به سبب طرح پاره‏اى از مسائل و از جمله ذكر نام حضرت امام خمینى (ره) در این كتاب مدت یك سال ممنوع‏القلم گردید. در تابستان 1356 به فرانسه و سوییس رفت و با سید محمدعلى جمالزاده در ژنو دیدارى داشت. در شهریور 1359 نیز یك ماهى در فراسنه اقامت گزید و در دانشگاه‏ها و مراكز فرهنگى این كشور سخنرانى‏هایى نمود. با شروع جنگ تحمیلى بارها در جبهه‏ها و مناطق جنگى حضور داشت. در سال 1360 مجموعه شعر امام حماسه‏اى دیگر را ساخت. در زمستان سال 1362 جهت معالجه بیمارى قلبى و بازگردانیدن چند كتاب ارزشمند خطى به كشور كه در سال‏هاى انقلاب به فرانسه منتقل شده بود، براى مدت یك ماه به فرانسه رفت. در زمستان 1367 به پاكستان رفت و چندین سخنرانى درباره‏ى شخصیت حافظ و آثار او ایراد نمود. ضمنا مجتمع هنر و ادبیات مقدس طى مراسمى در تالار وحدت در سال 1367 لوح دست خط زرین حضرت امام (ره) و دیپلم افتخار و سكه‏ى یادبود مجتمع را به مهرداد اوستا به عنوان برگزیده‏ى بخش شعر اهدا نمود. در سال 1369 نیز خلیل‏الله خلیلى، قصیده‏سراى افغانى، سخنراى نمود. استاد اوستا، طى سال‏هاى تدریس در مراكزى چون دانشگاه‏هاى تهران، ملى، مدارس عالى ترجمه و پارس، مجتمع عالى هنر، فلسفه تاریخ هنر، تاریخ اجتماعى هنر، روش تحقیق هنر در اروپا، روش تحقیق هنر در شوق، ادبیات جهان، ادبیات نمایشى، زیبایى شناسى، روش تحقیق در زیبایى شناسى، به تدریس تاریخ موسیقى اشتغال داشت. آخرین سال‏هاى تدریس استاد 1369 و 1370 بود كه در دانشكده‏ى هنرهاى زیباى دانشگاه تهران تاریخ موسیقى تدریس مى‏كرد. وى همچنین مشاور هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى بود.
استاد اوستا با اینكه بیشتر به قصیده‏سرایى متمایل بود در زمینه‏هاى دیگر شعر همانند غزل، مثنوى، دو بیتى‏هاى پیوسته، رباعى و غیره نیز تسلط داشت. از نظر قالب به شیوه شعراى خراسانى و بیشتر پیرو ناصر خسرو، خاقانى و مسعود سعد بود و در اندیشه‏هاى شاعرانه‏اش غالبا دقایق فلسفى و تفكرات حكیمانه را مى‏پرواند. وى معتقد بود كه «یك هنرمند باید فرزند زمان خود باشد و اگر احیانا خود نیازمندى‏هاى زیادى از نظر مادى ندارد باید آنقدر روحیه‏ى حساس و تأثیر پذیرى داشته باشد كه درها و نیازمندى‏هاى اكثریت مردم را درك كند و آینه‏ى گویاى رنج و شادى مردم زمان باشد.»
فهرست آثارش (هرچند برخى از كتاب‏هایى كه در زیر آمده در هیچ كتابخانه‏اى یافت نشد، معهذا عنوان آن در اینجا ذكر شد). به این شرح است: از امروز تا هرگز (نثر داستانى، 1345)؛ از كاروان رفته (شعر، 1339)؛ اشك و سرنوشت (قطعه‏هاى ادبى، ترجمه، شعر)؛ امام، حماسه‏اى دیگر (1368)؛ پالیزبان (شعر، 1342)، پرنیان (شعر)؛ تحلیل فلسفى علمى پیرامون اصول ادیان؛ رسائل خیام؛ نوروزنامه- رساله وجود (تصحیح، مقدمه و تحقیق در زندگى خیام)؛ تصحیح دیوان سلمان ساوجى؛ تصحیح و تحقیق كلیات شیخ سعدى؛ تعریف و توجیه انسان؛ تیرانا (نثر انتقادى، 1352)؛ حماسه آرش (شعر، 1344)؛ راما (شعر 1370)؛ رساله‏اى در منطق؛ فلسفه؛ روان شناسى و اخلاق، روش تحقیقى در تاریخ هنر؛ روش تحقیق در تحولات فكرى و فلسفى در اروپا و آسیا؛ روش تحقیق در دستور زبان و شیوه نگاش (1348)، روش تحقیق در زیبا شناسى؛ روش تحقیق در بیان فلسفى اسطوره‏ها؛ روش تحقیق در بیان دین و اخلاق؛ سرود ناتمام (مجموعه شعر از عبدالله صاحلى سمنانى، با دیباچه‏اى از استاد اوستا، 1353)؛ سیر مكاتب هنرى در ایران؛ شراب خانگى ترس محتسب خورده (شعر، 1351)؛ عدالت، حكومت، جامعه، عقل و اشراق؛ كارنامه‏ى شعر معاصر پارسى؛ لحن شناسى (پیرامون آثار و افكار بزرگان سخن ایران)؛ مجموعه مقالات، مقدمه‏اى بر دیوان حافظ، مكاتب فلسفى در آسیا؛ مكاتب فلسفى در اروپا؛ مكاتب هنرى در اروپا؛ مكاتب هنرى در شرق؛ منطق حماسى مهابهارات؛ منطق كلام حافظ؛ منطق كلام فردوسى؛ نامه‏ها؛ نقد و بررسى آثار سنائى.
استاد مهرداد اوستا سرانجام در روز هفدهم اردیبهشت 1370 به هنگام اشتغال به تصحیح شعر و تعلیم، در تالار وحدت- شوراى شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى- در ساعت 1 / 30 بعدارظهر به سبب سكته‏ى قلبى درگذشت و فرداى آن روز پیكر وى در بهشت زهرا در مقبره‏ى مشاهیر فرهنگ، ادب و هنر ایران در كنار مجتبى مینوى و مشایخ فریدنى (حجره 953) به خاك سپرده شد.


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

مهرداد اوستا

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,